Čína sa už stala lídrom na trhu s elektromobilmi vďaka pokroku na
obrovskom domácom trhu, na ktorom sa minulý rok predalo 5,4 milióna
kusov. MG, Volvo, Polestar a samotný BYD sú len hŕstkou značiek, ktoré
mieria na tzv. starý kontinent.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová pred niekoľkými
týždňami oznámila, že Brusel začal vyšetrovať, či čínski výrobcovia
elektromobilov nevyužívajú štátne dotácie. To by mohlo viesť k zavedeniu
ciel.
Podiel čínskych automobilov na európskom trhu ako celku je podľa Schmidt
Automotive Research stále nízky (2,8 % za prvých sedem mesiacov roka), v
sektore elektrických áut sa však už zvýšil na 8,2 %. Práve tento sektor
je považovaný za budúcnosť automobilového priemyslu na kontinente,
ktorý chce postupne ukončiť predaj spaľovacích vozidiel do roku 2035.
Podľa Schmidt Automotive Research v rámci elektrických áut sa značka MG,
ktorú vlastní SAIC, v roku 2023 umiestnila pred poprednými európskymi
značkami, ako sú Peugeot, Renault a Škoda.
Ázijským automobilkám sa podarilo vyrobiť špičkové vozidlá za
konkurencieschopnú cenu a zároveň si zabezpečili hodnotový reťazec,
vrátane surovín, ktorý im poskytuje konkurenčnú výhodu nad súpermi.
"Čínske autá sú konkurencieschopné nie preto, že dostávajú pomoc, ale
preto, že majú tri alebo päť rokov náskok pred európskymi a to im
umožňuje vyrábať lacnejšie autá," uviedol európsky manažér, ktorý pozná automobilový priemysel v Európe a Číne.
Profesor Pedro Nueno, ktorý je čestným prezidentom China Europe
International Business School a odborníkom na čínsky automobilový
priemysel, vysvetľuje, že "Európania a Američania videli v Číne
príležitosť a išli tam vyrábať a teraz je logické, že aj Číňania chcú
ísť do sveta predávať." Naráža na príchod zahraničných výrobcov po
otvorení sa čínskeho trhu firmám z iných krajín pod podmienkou, že s
miestnymi partnermi vytvorí aliancie.
Čínska vláda si už v roku 2000 uvedomila potenciál elektrických áut, a
to na získanie vedúceho postavenia svojho priemyslu pri výrobe
automobilov a tiež na ukončenie závislosti od ropy. Spustila tak rôzne
plány na podporu elektrických vozidiel. Cieľom bolo vyrábať v roku 2025
tri milióny elektrických áut ročne, aby získali 20-% podiel na trhu.
Tento cieľ sa však podarilo dosiahnuť už v roku 2022. Medzitým v Európe
dosahuje registrácia plne elektrických vozidiel sotva 12 %.
"Chcú mať najväčší trh, aby mohli viac investovať do vývoja a ponuky
produktov a podarilo sa im vytvoriť slušné modely za rozumné ceny. Ak
máte dobrý produkt, tento produkt je globálny a je logické, že chcú
vstúpiť do Európy," poznamenal Nueno.
Čínski výrobcovia sa najprv presadili v rozvíjajúcich sa ekonomikách
Ázie, Blízkeho východu a Latinskej Ameriky. Teraz sa priemysel
pripravuje na útok na starý kontinent, ktorý je náročnejší, ale tiež
ziskovejší.